Mijn zus aan het woord….

 

Het blijft heerlijk om in de Alentejo te fietsen. Ik heb mijn plannen gaandeweg aangepast en besloten eerst naar Montemor-o-Novo te gaan, vervolgens naar Ferreira do Alentejo,om op de derde dag naar Evora terug te fietsen waar ik Marianne, Paul en Anneke, zal ontmoeten. 

Volop genoten van de rust, de  ruimte en het enorme groen. Velden vol bloemen onder de “heksenhanden van de Alentejo”, zoals Fernando Pessoa de kurkeiken noemde. Een overweldigende hoeveelheid vogels waargenomen, meestal ook goed in het zicht. Buiten de vele roodborsttapuiten, europese kanaries, grijze gorzen, klapeksters, huis- en ringmussen, vielen de rode, de zwarte en de grijze wouw, de blauwe kiekendief, de rode patrijs, de roodstuitzwaluw (had ik nooit eerder gezien!), hoppen en natuurlijk de bontgekleurde bijeneter op.

De prachtige zang van de nachtegaal, de koekoek en (kuif-) leeuweriken zorgde voor muzikale omlijsting, zelden verstoord door passerend gemotoriseerd verkeer. Uitstekende wegen die met de lichte glooiingen ook voor ongetrainde fietsers goed te begaan zijn. 

Twee maal sliep ik in een pension; het eerste in een traditioneel Portugees pand van 200 jaar oud in Montemor. Toen ik in de schemering door de pittoreske straatjes naar de kasteelruïne liep hoorde ik het kenmerkende geluid van de steenuil door het stadje klinken. Een enkele overnachting, slaapmutsje in de vorm van een lokale likeur plus een setje ansichtkaarten kostte me 20 Euro! Een fooi wilde de eigenaar niet hebben.. 

De tweede nacht was ik in een super de luxe kamer in een fantastisch pension in Ferreira do Alentejo, waar oude wandschilderingen, een natuurstenen trap, patio,  togen en boogplafonds bij de recente renovatie stijlvol met de vernieuwing waren gecombineerd.

Mijn uitzicht was over een historisch straatje, waar rond middernacht de kerkuil zich krijsend liet horen. Met een verrukkelijk ontbijt, thee, koffie en cakejes op mijn riante kamer, betaalde ik 40 Euro, de prijs voor een kamer ongeacht of die door 1 of 2 personen wordt gebruikt. 

Portugal, Alentejo, waar rust en ruimte zich perfect laat combineren met witte dorpjes, barretjes waar het goed eten en drinken is (ook al voor zo weinig geld …..)

Plaats een reactie